گزارش گروه تحریریه آگاهی بخش : در دوران فروش ها و دستمزد های میلیاردی : فیلم ساز مستقل ایرانی کلیه اش را به فروش گذاشت .

وحید وکیلی فرفیلمساز مستقل سینمای ایران اعلام کرد به خاطر مشکلات معیشتی کلیه اش را به فروش می گذارد. این کارگردان با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اینجانب وحید وکیلی فر فیلمساز مستقل، چهل و سه ساله، گروه خون B منفی، به دلیل وضعیت معیشتی تصمیم گرفته‌ام یکی از کلیه‌های خود را بفروشم».

وحید وکیلی فر فیلمساز مستقل

نگاهی به کارنامه هنری وحید وکیلی‌ فر فیلمساز مستقل

وحید وکیلی فر یکی از فیلمسازان مستقل و کمتر شناخته‌شده سینمای ایران است که آثارش از سوی مخاطبان خاص و منتقدان تحسین شده است. او با نگاهی ژرف به موضوعات انسانی، به‌ویژه در مورد تنهایی و انزوای بشر، آثار سینمایی خلق کرده است که نه تنها تجربه‌های معناداری از زندگی انسان را ارائه می‌دهد، بلکه در سینمای مستقل، مسیر جدیدی را برای سینمای ایران ترسیم می‌کند.

نقدهای مثبت و جایگاه ویژه در جشنواره‌های جهانی

اولین فیلم بلند وحید وکیلی‌ فر، «گِشِر» (2008)، با استقبال خوبی از سوی جشنواره‌های بین‌المللی مواجه شد. هالیوود ریپورتر درباره این فیلم نوشت: «گِشِر یک پرتره انسانی بی‌ادعا است که شرافت را در ساده‌ترین شکل خود به تصویر می‌کشد و فیلمی امیدوارکننده از یک فیلمساز ایرانی است». این نگاه نشان‌دهنده قدرت وکیلی‌فر در بیان احساسات و موقعیت‌های انسانی از دریچه‌های هنری و بدون پیچیدگی‌های رایج در سینما است. فیلم او با نمایش بی‌پیرایگی زندگی انسان‌ها و مفهوم شرافت، در جشنواره‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت.

وحید وکیلی فر فیلمساز مستقل

تنهایی و انزوای انسان در فیلم‌های وحید وکیلی فر

آثاروحید وکیلی فر، به‌ویژه در فیلم «تابور» (2012)، به مضامین تنهایی و انزوای انسانی در دنیای مدرن پرداخته‌اند. «تابور» داستان مردی است که در دنیایی خالی از انسان‌ها زندگی می‌کند؛ دنیایی که بازتابی از سردرگمی انسان معاصر است. این فیلم تجربه‌ای متفاوت و جسورانه از سینمای ایران به شمار می‌رود و با دیدگاهی که از مرسوم سینمای اجتماعی ایران فراتر می‌رود، جایگاه خاصی در میان آثار سینمایی به دست آورده است. آثار وکیلی‌فر نه‌تنها بازتاب‌دهنده‌های اجتماعی هستند، بلکه به عمق و حقیقت وضعیت بشری در عصر مدرن می‌پردازند.

چالش‌های اکران و محدودیت‌های سینمای مستقل

سایت تیوال به درستی بیان کرده است که وکیلی‌فر یکی از «قدرنادیده‌ترین فیلمسازان سینمای مستقل ایران» است. با وجود ساخت چهار فیلم بلند، تنها دو فیلم او به‌صورت محدود در سینمای «هنر و تجربه» اکران شده‌اند. فیلم‌های بعدی او هنوز فرصتی برای اکران پیدا نکرده‌اند و این عدم دسترسی به سینما و اکران عمومی، همواره چالشی بزرگ برای او و فیلمسازان مستقل بوده است. بسیاری از فیلم‌های او با وجود پتانسیل بالا برای جذب مخاطبان خاص و توجه بین‌المللی، به دلیل محدودیت‌های سینمای ایران و عدم حمایت‌های کافی، به نمایش درنیامده‌اند.

وضعیت نابسامان معیشتی و فروش کلیه برای ادامه زندگی

شرایط معیشتی وحید وکیلی فر به حدی دشوار شده است که او به فروش یکی از کلیه‌های خود اقدام کرده است. این موضوع به‌عنوان نمادی از بی‌توجهی به هنرمندان مستقل و چالش‌های اقتصادی در سینمای ایران مطرح می‌شود. به عنوان فیلمسازی که اولین فیلم علمی‌تخیلی ایران را ساخته، او شایسته حمایت بیشتری است و نباید در شرایطی قرار بگیرد که ناچار به فروش اعضای بدن خود شود.

ضرورت حمایت از سیاست‌های مستقل سینمای مستقل

این وضعیت نشان‌دهنده نیاز به بازبینی سیاست‌های حمایتی از سینمای مستقل است. در کشورهای توسعه‌یافته، هنرمندان مستقل از حمایت‌های مالی و ساختاری برخوردار می‌شوند و دولت‌ها برای حفظ و پرورش آثار هنری خارج از جریان اصلی، یارانه‌ها و امکاناتی فراهم می‌کنند. اما در ایران، به نظر می‌رسد توجه کافی به این دسته از هنرمندان وجود ندارد. این امر می‌تواند منجر به از بین رفتن خلاقیت‌های سینمایی و کاهش فرهنگ در عرصه سینما شود.

درخواست توجه به هنرمندان مستقل

هنرمندان مستقلی مانند وحید وکیلی فر، در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و هنری قرار دارند و ادامه فعالیت‌های آن‌ها بدون حمایت‌های لازم دشوار است. این زنگ خطری است برای سیاست‌گذاران فرهنگی کشور تا با فراهم کردن امکانات مناسب، از گسترش سینمای مستقل و آثار هنری حمایت کنند و مانع از رنج و محرومیت هنرمندانی شوند که به دنبال خلق آثاری با عمق و هدف هستند.

وکیلی‌فر با نگاه خاص و فیلم‌های برجسته‌اش، ثابت کرده است که سزاوار توجه و حمایت بیشتری است و شرایط فعلی تنها منعکس‌کننده وضعیت ناخوشایند در عرصه فرهنگی و هنری کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *