گزارش گروه تحریریه آگاه بخش : فیلم باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد و بازیگری شهرام حقیقتدوست و عباس جمشیدیفر یکی از تولیدات حوزه کودک و نوجوان است که در جشنواره فجر رونمایی میشود. در این مطلب به معرفی بازیگران و نظر تعدادی از منتقدان می پردازیم.
داستان فیلم باغ کیانوش
فیلمنامه فیلم باغ کیانوش اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علیاصغر عزتیپاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.
داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق میافتد. حمزه و عباس تصمیم میگیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمبافکن عراقی در نزدیکی باغ همزمان میشود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم میزند.
تماشای تیزر رسمی فیلم باغ کیانوش
بازیگران فیلم باغ کیانوش
سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصهاش شخصیتهای کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان دارند. بازیگرانی که برخی از آنها را میتوان استعدادهای تازه در سینما دانست و برخی دیگر پیش از این در آثار سینمایی تجربه ایفای نقش داشتهاند.
شهرام حقیقتدوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدیفر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل میدهند.
امیرحسین بیات، ابوالفضل ایوانی، دانیال جعفری، ارغوان شعبانی ، امیر علی صحرایی ، امیر محمد صحرایی، اشکان اردستانی ، رونیکا بهرام زاده ، ابوالفضل حسن خانپور، گرشا نامورصدیق از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.
عوامل این فیلم عبارتند از :
تهیه کننده: محمدجواد موحد، نویسنده و کارگردان: رضا کشاورزحداد، مجری طرح: محمد گودرزی، مشاور کارگردان: حسین دارابی، مشاور نویسنده: احسان ثقفی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه: بابک کریمیطاری، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: سیاوش رمضانلو، تدوین: سیاوش کردجان، موسیقی: بامداد افشار، طراح لباس: مجید لیلاجی، مدیر تولید: محمداسماعیل کلبیآبادی، طراح و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوههای ویژه کامپیوتری: محمد عبدی، انیمیشن: میلاد محمدی، عکاس: سعید کریمی و حسن شجاعی.
مقالات پیشنهادی: کیک محبوب من: از دوربینهای مخفی در ایران تا اکران در پردههای سینمای انگلستان”
جوایز فیلم باغ کیانوش
فیلم «باغ کیانوش» محصول مشترک کانون پرورش فکری و سازمان سینمایی سوره، به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه کنندگی محمد جواد موحد عنوان بهترین فیلم و بهترین جلوههای ویژه بخش فیلمهای سینمایی سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کرد و داوران کودک و نوجوان جشنواره نیز جایزه بخش نوجوان را به این فیلم اهدا کردند.
مقالات پیشنهادی: همه چیز درباره سریال بازنده: از ماجرا تا بازیگران و زمان پخش 1403
نظر منتقدان در رابطه با فیلم باغ کیانوش
میلاد جلیل زاده، منتقد: یکی ازشگقتی های بی ادعای امسال
درست است که در فجر چهل و دوم همه دعواها بر سر فیلم هایی که به سودای سیمرغ نیامده اند، روی (بی بدن) معطوف شد و عوامل این سریال توانستند با حداکثربهره برداری ازحاشیه سازی ها دبیرخانه را مجبورکنند که فیلمشان در بخش اصلی داوری شود، اما موارد حیرت انگیزی از این دست فراوان ترازاین حرفاست. اینکه فیلم فاجعه ای مثل( شورعاشقی)، ( نبودنت)، ( دو روز دیرتر)، (دروغ های زیبا) و(دست ناپیدا) دربخش مسابقه هستند و( باغ کیانوش) یا(اپاراتچی) اساسا داوری نمیشوند، چیزی نیست که به سلیقه من و شما برگردد و غیر قابل قبول بودن ان جزء واضحات فنی است.
باغ کیانوش فیلم بسیارموفقی است که از روی یک کتاب بسیار پرطرفدار اقتباس شده استو کار گردانی آن به شکل غافلگیر کننده قوی و پخنه و ظریف است. این واقعا عجیب استکه یک فیلم اولی این قدر خوب ریتم را نگه دارد و موقعیت های ظریف بسازد و از عده ای نوجوان بازی نمکین بگیرد.
فیلم برای مخاطب نوجوان ساخته شده نه مخاطب کودک و این رده سنی چه درحوزه کتاب و چه سینمای ایران کم و بیش مظلوم است. با این حال انتخاب این رده سنی باعث شده که ( باغ کیانوش ) غیر از مخاطبان کم سن و سال، بتواند با سنین بالاتر هم ارتباط بر قرار کند.
ایمان عظیمی، منتقد: سفری به وادی خیال
مشکل اصلی فیلم های روایی سینمای ایران این است که نمیتواند بدونه لکنت قصه تعریف کنند، بزرگترین معضل فیلم های به ظاهر داستانگو در جشواره امسال هم این است که نمی توانند قدمی در انچه میخواهند بگویند بردارند و قصه شان را به درستی روایت کنند، اما (باغ کیانوش)درست عکس این پاندمی و معضل وحشتناک قدم بر می دارد و قصه اش را سرراست و بدون لکنت وحشوگرایی پی درپی دراین سال ها روایت می کند.
این فیلم شرحی از جنگ، کیلومتر ها دورتراز آن در قلب روستایی در مرکز ایران است که قهرمانانش را تعدادی نوجوان بامزه تشکیل میدهند. فیلم هم در ساخت فضا موفق است و هم میتواند در پرداخت شخصیت ها خودی نشان دهد. استفاده موجه و درست از موشن گرافی و بازی با تخیل مخاطب موجب شده تا وی ضمن همراه شدن در قصه به وادی خیال نیزگام بردارد.
باغ کیانوش جزمعدود آثارساخته شده برای کودک و نوجوان در سینمای ایران است که رسالتش مبنی بر سرگرم کردن این طیف سنی را به سرانجام می رساند و درخلق قهرمان و ضد قهرمان به طرز چشم گیری موفق عمل میکند. تعلیق، هیجان، ترس، خنده، گریه و… همان عناصری است که اشتیاق ما را از تماشای فیلم روایی سیراب می کند وباغ کیانوش ترجمان تصویری چنین آرزویی ازسینماست. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس ازمدتی گل کاشت.
مصطفی قاسمیان، منتقد: بهترین فیلم نوجوان یک دهه اخیر
سینمای ایران اگرچه طی سال ها و دهه های گذشته، فیلم های کودک زیادی ساخته، ولی برای مخاطب نوجوان، محصولات پرشماری نساخته. باغ کیانوش در ژانر درام ماجراجویانه را میتوان برترین محصول سینمایی برای این مخاطل طی یکی دو دهه اخیر نامید. اثری که البته مطابق قواعد ژانرماجراجویانه ساخته شده و به همین دلیل، عناصر مشترک زیادی با آثار هم ژانر خود خصوصا در سینمای جهان داراست. با اعتبار همین شباهت هاست مه می توان گفت باغ کیانوش با همه نقاط قوت خود، غافلگیری زیادی ندارد و قابل پیش بینی جلو می رود.
این فیلم در عین حال اثری پرداستان و خوش ریتم است که لحظه ای تماشاگر خود را خسته نمیکند. باغ کیانوش هیچ گاه پیرنگ را گم نمی کند و هرچه خرده روایت به میان آورد، جزئی از شاه پیرنگ فیلم است. کاشت های نویسنده در ابتدای فیلم که در انتها برداشت می کند، نشان از تسلط نویسنده روی سوژه و قصه اثر است.
از جمله نقاط قوت باغ کیانوش می توان به هدایت دقیق هنرپیشه های نوجوان اشاره کرد که باعث شده نقش آفرینی هیچ کدام دچار ضعف مشهودی نشود.
مهران زاعیان، منتقد: یک ماجراجویی کودکانه
باغ کیانوش یک فیلم سرپا و سرگرم کننده برای مخاطب کودک و نوجوان است که ماجرای گیرانداختن دو خلبان عراقی در دوران جنگ را در دل یک روستا در نزدیکی همدان روایت می کند. فیلم متناسب با مخاطبی که انتخاب کرده ، زبانی مفرح و لحنی کمیک دارد و ازنظرایجاد گره و کشمکش نیز به گونه ای عمل می کند که دنبال کردن خط داستانی اش کنجکاوی را بر می انگیزد و در مقیاس کوچک و دست وپا شکسته، الگوی سری فیلم های کمدی خانوادگی تنها درخانه را تداعی میکند.
مشکل اصلی فلیم این است که هویت قومی و فرهنگی منطقه ای که داستان در آن رخ می دهد کوچکترین بروزی در فیلم ندارد. تمام آدم ها انگار در تهارن زندگی می کنند و نه لهجه ای دارند، نه لباس محلی و نه آداب و رسوم خاصی. در صورتی که اگر از ظرفیت فرهنگی آن منطقه استفاده می شد، چه بسا از خرده داستان های فولکور نیز می توان بهره گرفت و فیلمنامه را غنی ترکرد.
محمد تقی زاده، منتقد: سینمای کورک را جدی بگیرید
باغ کیانوش به عنوان یکی ازآثارکودک و نوجوان جشواره چهل ودوم در سالن رسانه ها با تشویق مخاطبان روبه رو شد. فیلم در قالب یک قصه شیرین کودکانه بدون ادعا و با محتوا، قصد سرگرم کردن و بعد از آن اموزش دادن دارد. حضور پر تعداد کودکان و ظرافت های کودکانه آنها علاوه بر اینکه باعث همراهی بچه ها می شود، سمپاتی بزگسالان را نیز طلب می کند.
سازندگان ازهمه ظرفیت ها برای جذاب تر شدن کارشان استفاده کردند. حضور عباس جمشیدی بازیگر طنز و شهرام حقیقت دوست قهرمان فیلم های اکشن و معمایی، باعث شد فیلم دیدنی ترشود و استقلال درگیشه نیزازفیلم بیشتر شود.
فیلم طبق الگو های کلاسیک داستانگویی پیش می رود و اتفاق جالبی که در فیلم افتاده حضور ضد قهرمان عراقی در فیلم است، با این کار علاوه بر رعایت سبک و الگوهای فیلنامه نویسی از نظر فرهنگی و تاریخی نیزمخاطبان را از تاریخ معاصرمطلع کرده و با فرهنگ جنگ آشنا می شوند.
مقالات پیشنهادی: فیلم پریا ساخته شاهین صمدپور با بازی حسین مهری