به گزارش تیم تحریریه آگاهی بخش: فیلم پیر پسر، جدیدترین ساخته اکتای براهنی، در هشتمین روز جشنواره فجر به نمایش درآمد و با استقبال گسترده تماشاگران مواجه شد. این فیلم، که در بخش ویژه جشنواره حضور داشت، داستانی تلخ و گزنده از یک خانواده ایرانی را به تصویر می‌کشد که در زیر سایه فقر، اعتیاد و خشونت، قربانی مناسبات قدرت و سرکوب می‌شوند.

خلاصه داستان: فیلم پیر پسر داستان دو برادر به نام‌های علی و رضا را روایت می‌کند که به همراه پدرشان، غلام، در یک آپارتمان قدیمی و مخروبه در تهران زندگی می‌کنند. شرایط سخت اقتصادی و اختلافات خانوادگی، زندگی آن‌ها را به پرتگاه خشونت و انتقام می‌کشاند. حضور زنی در زندگی این خانواده، بارقه‌های امید و مقاومت را روشن می‌کند، اما سرنوشت، مسیری غیرمنتظره را برای آن‌ها رقم می‌زند.

کارگردان: اکتای براهنی

بازیگران: لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد، محمد ولی زادگان

پیر پسر، فراتر از یک درام خانوادگی، تصویری از تاریکی‌های جامعه معاصر ایران را به نمایش می‌گذارد. فقر و اعتیاد، همچون غول‌هایی خفته، در رگ‌های این خانواده جریان دارند و آن‌ها را به سمت نابودی سوق می‌دهند. فیلم، با ظرافت تمام، مناسبات قدرت و سرکوب را در این خانواده به تصویر می‌کشد. پدر، با بازی حسن پورشیرازی، نمادی از استبداد و خودکامگی است. او با اعمال زور و تحقیر، می‌کوشد جایگاه خود را در خانواده حفظ کند، اما رفتارهای خشونت‌آمیز و اعتیادش، او را به یک هیولا تبدیل می‌کند.

نگاهی به درونمایه فیلم

در مقابل پدر، علی، با بازی حامد بهداد، قرار دارد. مردی که در سکوت و انزوا فرو رفته است و رنج و درد در چهره‌اش نمایان است. او قربانی خشونت و سرکوب است و هر کنش او، گواهی بر ترس و اضطرابی است که در سایه پدر رشد کرده است. حامد بهداد در این نقش، یکی از پخته‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشته است. او، بدون استفاده از دیالوگ‌های طولانی، با سکوت‌های عمیق و نگاه‌های پر از درد، عمق رنج و اندوه علی را به مخاطب منتقل می‌کند.

بخوانید: بیوگرافی بازیگران سریال بلیط یک طرفه (2025)

محمد ولی زادگان، در نقش رضا، برادر کوچکتر، یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های این فیلم را به تصویر می‌کشد. رضا، نمادی از نسلی است که بین سنت و مدرنیته، بین آزادگی و وابستگی، سرگردان است. او در تلاش است تا از بندهای سنت و استبداد رها شود، اما در نهایت، راه گریزی نمی‌یابد.

پیر پسر، روایتی جذاب و متکی بر اسطوره است. فیلم، با ارجاعاتی به برادران کارامازوف و رستم و سهراب، عمق و غنای بیشتری به داستان می‌بخشد. در واقع، فیلم، روایتی مدرن از پسرکشی در شاهنامه است. در شاهنامه، پدر ندانسته پسر را می‌کشد، اما در فیلم پیر پسر، به نظر می‌رسد که پسر، با آگاهی کامل، سرنوشت از پیش نوشته شده خود را به انجام می‌رساند.

اکتای براهنی

کشمکش، عنصر اصلی درام است و اکتای براهنی، به خوبی از این عنصر در فیلم خود استفاده کرده است. او با خلق موقعیت‌های پر تنش و دیالوگ‌های آتشین، مخاطب را درگیر داستان می‌کند و او را تا پایان فیلم، با خود همراه می‌سازد. بازی بازیگران، به خصوص حسن پورشیرازی و حامد بهداد، به جذابیت و تاثیرگذاری فیلم می‌افزاید.

حضور لیلا حاتمی در فیلم، نقش کلیدی در پیشبرد داستان دارد. شخصیت او، به عنوان یک زن، در میان مردان خشن و مستبد، نمادی از امید و مقاومت است. اما آیا او می‌تواند در برابر این خشونت تاب بیاورد؟ آیا او می‌تواند سرنوشت این خانواده را تغییر دهد؟ پاسخ به این سوالات، در پایان فیلم مشخص می‌شود.

آنچه فیلم پیر پسر را از سایر فیلم‌ها متمایز می‌کند، ظرافتش در نمایش مناسبات قدرت و سرکوب است. فیلم، بدون شعارزدگی و با استفاده از نمادها و نشانه‌ها، عمق فاجعه را به تصویر می‌کشد. فیلم پیر پسر اثری است که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و او را به فکر وا می‌دارد.

فیلم پیر پسر اثری است که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند

بخوانید: ماموریت غیرممکن 8: پایان یک حماسه یا آغاز یک افسانه؟ نگاهی به “تسویه حساب نهایی”

اکتای براهنی در فیلم پیر پسر، توانسته است با خلق فضایی وهم‌آلود و استفاده از بازی‌های درخشان بازیگرانش، اثری تکان‌دهنده و به یادماندنی خلق کند. حسن پورشیرازی در نقش پدر، حامد بهداد در نقش علی و محمد ولی زادگان در نقش رضا، همگی بازی‌های خیره‌کننده‌ای ارائه داده‌اند و به باورپذیری هرچه بیشتر داستان کمک کرده‌اند.

فیلم پیر پسر، فیلمی است که قابلیت این را دارد که هزاران کلمه از وجوه مختلف درباره آن نوشت و حرف زد. این فیلم، با داستان تلخ و گزنده خود، مخاطب را به چالش می‌کشد و او را به فکر وا می‌دارد. فیلم پیر پسر یک تراژدی مدرن است که در دل خانه‌ای در تهران رخ می‌دهد و تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. این فیلم، اثری شایسته تامل و بحث است.


مقاله جدید با عنوان “داستان فیلم پیر پسر به کارگردانی اکتای براهنی به همراه نقد” در ادامه رویکردی است که در مقاله قبلی‌ “حواشی و نقدهای عجیب از فیلم خدای جنگ!” دنبال کردیم. این بار نیز قصد داریم ضمن بررسی داستان فیلم، به نقدهای وارد شده بر آن بپردازم و حواشی احتمالی حول این اثر را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به این ترتیب، با نگاهی دقیق‌تر و تحلیلی‌تر به فیلم “پیر پسر” می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا ابعاد مختلف آن را برای مخاطب روشن سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *