آزمایشگاه پر بود از دستگاه‌ , وسایل برقی چشمک‌زن. جیمی جلوی یک صفحه نمایش بزرگ ایستاده بود و با هیجان به دوستانش، سیندی، شین، کارل و گادارد نگاه کرد.

جیمی: (با اشتیاق) سلام بچه‌ها! امروز می‌خوایم به یه ماجراجویی فوق‌العاده بریم و دنیای شگفت‌انگیز واقعیت گسترده (Extended Reality یا XR)، واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR)، واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) و واقعیت ترکیبی (Mixed Reality یا MR) رو کشف کنیم!

سیندی: (کنجکاو) واقعیت گسترده چیه؟ خیلی باکلاس به نظر می‌رسه!

شین: (با مشت‌های گره کرده) مثل قسمت‌های اولترا لرد میشه؟

کارل: (ناراحت) تنقلات هم هست؟

جیمی: (با خنده) از اینم بهتر! واقعیت گسترده یا XR یه اصطلاح کلیه که شامل VR، AR و MR میشه. بیاین توضیح بدم!

عینک واقعیت مجازی

تولد XR

روی صفحه نمایش، یک جدول زمانی از توسعه فناوری نشان داده می‌شود که تکامل فناوری‌های XR را نشان می‌دهد.

جیمی: (با اشاره به صفحه نمایش) ریشه‌های XR به روزهای اولیه گرافیک کامپیوتری و شبیه‌سازی برمی‌گردد. با پیشرفت فناوری، راه‌هایی برای غرق شدن در محیط‌های دیجیتال پیدا کردیم.

سیندی: (با علاقه) پس XR مثل چتریه که همه این فناوری‌های خفن رو پوشش می‌ده؟

جیمی: دقیقا! XR شامل واقعیت مجازی، که تو رو کامل توی یه دنیای دیجیتالی غرق می‌کنه، واقعیت افزوده، که اطلاعات دیجیتالی رو روی دنیای واقعی میاره و واقعیت ترکیبی، که این دو رو با هم ترکیب می‌کنه، میشه.

  • (RE) REALTY: واقعیت
  • Extended Reality (XR): واقعیت توسعه‌یافته/گسترده
  • Virtual Reality (VR): واقعیت مجازی
  • Augmented Reality (AR): واقعیت افزوده
  • Mixed Reality (MR): واقعیت ترکیبی
واقعیت گسترده

شیرجه در واقعیت مجازی

آزمایشگاه به یک منظره مجازی پر جنب و جوش و کاملاً فراگیر تبدیل می‌شود که پر از موجودات رنگارنگ و ساختمان‌های آینده‌نگار است.

جیمی: (عینک VR را می‌زند) بیاین با واقعیت مجازی شروع کنیم!

بقیه هم هدست‌های VR خود را می‌زنند و خودشان را در یک شهر مجازی شلوغ می‌بینند.

سیندی: (با حیرت به اطراف نگاه می‌کند) واو! این که فوق‌العاده‌ست!

جیمی: (توضیح می‌دهد) VR یه محیط کاملاً شبیه‌سازی شده ایجاد می‌کنه. کاربرها رو توی یه دنیای سه‌بعدی غرق می‌کنه و اجازه می‌ده بهشون می‌ده تا با اشیاء مجازی که انگار واقعی هستن، تعامل داشته باشن.

جیمی با اشاره به یک شی مجازی، نشون می‌ده که چطور به حرکت‌های اون پاسخ می‌ده.

جیمی: (ادامه می‌دهد) VR از فناوری ردیابی حرکت استفاده می‌کنه که حرکت‌های سر و دست شما رو تشخیص می‌ده تا حس حضور در دنیای مجازی رو ایجاد کنه. این کار اغلب با استفاده از سنسورهایی مثل دوربین‌های مادون قرمز یا شتاب‌سنج انجام میشه که موقعیت و جهت شما رو ردیابی می‌کنن. دستگاه‌های بازخورد لمسی، مثل دستکش یا کنترلرهایی که مجهز به موتور لرزش هستن، حس لامسه رو فراهم می‌کنن و باعث میشن احساس کنید که واقعاً اشیاء مجازی رو لمس می‌کنید.

شین: (به سمت یک ربات غول‌پیکر اشاره می‌کند) می‌تونیم باهاش بجنگیم؟

جیمی: (با خنده) البته! تو VR می‌تونی هر کاری بکنی!

آن‌ها با ربات وارد یک نبرد بازیگوشانه می‌شوند و تعامل‌پذیری VR را نشان می‌دهند.

جیمی: (ادامه می‌دهد) از VR در بازی، آموزش و حتی درمان استفاده میشه. برای مثال، می‌تونه به آدم‌ها کمک کنه از ترس‌هاشون غلبه کنن با شبیه‌سازی شرایط در یه محیط امن. هدست‌های VR محبوب مثل Oculus Quest 2 و PlayStation VR تجربه‌های باکیفیت با ردیابی حرکت و صدای فراگیر رو فراهم می‌کنن. با این حال، VR ممکنه گران باشه و به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز داشته باشه که ممکنه دسترسی بعضی از کاربران رو محدود کنه.

شین: (به سمت یک ربات غول‌پیکر اشاره می‌کند) می‌تونیم باهاش بجنگیم؟

جیمی: (با خنده) البته! تو VR می‌تونی هر کاری بکنی!

  • Motion Tracking: ردیابی حرکت
  • Infrared Cameras: دوربین‌های مادون قرمز
  • Accelerometers: شتاب‌سنج‌ها
  • Haptic Feedback: بازخورد لمسی
هدست واقعیت مجازی

مزایای VR

صحنه به آزمایشگاه برمی‌گردد، جایی که جیمی مزایای VR را روی صفحه نمایش برجسته می‌کند.

جیمی: (با اشاره به صفحه نمایش) مزایای VR شامل غرق شدن کامل میشه که یادگیری و حفظ اطلاعات رو افزایش می‌ده. همچنین برای شبیه‌سازی آموزش در زمینه‌هایی مثل پزشکی و هوافضا عالیه.

سیندی: (با تایید) پس مثل تمرین جراحی بدون خطر میشه؟

جیمی: دقیقا! VR سناریوهای آموزشی واقع‌گرایانه رو بدون عواقب دنیای واقعی امکان‌پذیر می‌کنه. با این حال، باید به احتمال بیماری حرکت در بعضی از کاربران و نیاز به استراحت در طول استفاده طولانی مدت هم توجه کنیم.

جیمی رو به دوستانش برمی‌گردد و مستقیماً با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

جیمی: (با لبخند) چند نفرتون دوست دارین VR رو برای یادگیری چیز جدید امتحان کنین؟ تصور کنین که یه آزمایش علمی تمرین می‌کنین یا اقیانوس رو بدون ترک خونه کاوش می‌کنین! اما یادتون باشه که از این فناوری‌ها به صورت مسئولانه استفاده کنین و برای جلوگیری از خستگی استراحت کنین.

  • در VR، غوطه‌وری عبارت است از درک حضور فیزیکی در یک دنیای غیر‌فیزیکی.
  • Immersion غرق شدن، غوطه‌وری
  • Motion Sickness: بیماری حرکت
مزایای VR

بیشتر بخوانید: 7 خوان طراحی

واقعیت افزوده (AR)

صحنه دوباره عوض می‌شود و سیندی گوشی هوشمندش را بیرون می‌آورد تا AR را نمایش دهد.

سیندی: (با شیطنت) حالا بذارین واقعیت افزوده رو بهتون نشون بدم!

او تبلتش را روی میز گذاشته و حیوانات هولوگرافیک رنگی ظاهر می‌شوند که با اشیاء واقعی اطراف تعامل دارند.

کارل: (با شگفتی) واو! چقدر نازن!

سیندی: (با افتخار) AR محتوای دیجیتال را روی دنیای واقعی قرار می‌ده. محیط ما رو با اطلاعات یا گرافیک‌های مفید بهبود می‌بخشه.

جیمی: (با توضیح دادن) از AR در ناوبری، خرده‌فروشی و حتی بازی استفاده میشه. برای مثال، اپلیکیشن‌هایی مثل پوکمون گو به شما اجازه می‌دهن موجودات مجازی رو در دنیای واقعی شکار کنین! شرکت‌هایی مثل IKEA از AR برای کمک به مشتریان استفاده می‌کنن تا قبل از خرید، مبلمان رو توی خونه‌شون تصور کنن.

جیمی با اشاره به صفحه نمایش، اپلیکیشن‌های مختلف AR را نشان می‌دهد.

جیمی: (ادامه می‌دهد) از AR همچنین در مراقبت‌های بهداشتی برای کمک به جراحان در طول عمل با قرار دادن اطلاعات مهم روی میدان دیدشون استفاده میشه. چقدر باحاله، نه؟

  • Holographic: هولوگرافیک
  • Pokémon GO: پوکمون گو
  • IKEA: ایکیا
واقعیت

بیشتر بخوانید: 40 فرصت شغلی دیجیتال

مزایای AR

صفحه نمایش مثال‌هایی از کاربردهای AR مثل اپلیکیشن‌های ناوبری و تجربیات خرید نشان می‌دهد.

سیندی: (با اشاره) AR فهمیدن اطلاعات پیچیده رو با تجسم اون‌ها در زمان واقعی ساده‌تر می‌کنه.

جیمی: (با تایید) برای خرید هم عالیه! می‌تونی ببینی که مبلمان قبل از خرید توی خونه‌ت چه شکلیه.

شین: (با هیجان) پس می‌تونم ببینم که یه فیگور اکشن جدید اولترا لرد روی قفسه‌ام چه شکلی میشه؟

سیندی: (با شیطنت) دقیقا!

جیمی به سمت دوستاش برمی‌گردد.

جیمی: (با اشتیاق) می‌تونین به راه‌های دیگه ای که AR می‌تونه تو زندگی روزمرتون بهتون کمک کنه فکر کنین؟ مثلاً تو مدرسه یا موقع خرید؟ و چطوره در مورد نگرانی‌های حریم خصوصی که با استفاده از اپلیکیشن‌های AR همراهه؟ مهمه که در مورد چگونگی استفاده از داده‌هامون وقتی با این فناوری‌ها تعامل داریم فکر کنیم.

مزایای AR

واقعیت ترکیبی (MR)

گادارد با زدن هدست واقعیت ترکیبی وارد صحنه می‌شود و با خوشحالی دم تکان می‌دهد.

گادارد: (وفوف) (ترجمه: آماده‌ام برای واقعیت ترکیبی!)

آزمایشگاه دوباره تغییر می‌کند و عناصر واقعی و مجازی را به طور یکپارچه ترکیب می‌کند. ربات‌های هولوگرافیک ظاهر می‌شوند و با تجهیزات آزمایشگاهی فیزیکی تعامل دارند.

جیمی: (با اشاره به ربات‌ها) این واقعیت ترکیبی است! MR بهترین‌های VR و AR را ترکیب می‌کنه و بهمون اجازه می‌ده تا همزمان با اشیاء مجازی و فیزیکی تعامل داشته باشیم.

سیندی: (با تحسین) پس می‌تونیم با ربات‌ها بازی کنیم در حالی که اون‌ها با اشیاء واقعی تعامل دارن؟

جیمی: دقیقا! از MR در طراحی، آموزش و همکاری از راه دور استفاده میشه. برای مثال، معمارها می‌تونن طرح‌هاشون رو قبل از ساخت توی دنیای واقعی تجسم کنن و شرکت‌هایی مثل مایکروسافت از دستگاه‌هایی مثل هولولنز برای آموزش و طراحی فراگیر استفاده می‌کنن.

جیمی به صفحه نمایش اشاره می‌کند که اپلیکیشن‌های مختلف MR را نشان می‌دهد.

جیمی: (ادامه می‌دهد) از MR همچنین در حفظ میراث فرهنگی استفاده میشه و به کاربران اجازه می‌ده تا مکان‌های تاریخی رو به روش‌های جدید تجربه کنن. تصور کنین که از یه موزه قدم می‌زنین و اتفاقات تاریخی رو زنده می‌بینین درست جلوی چشمتون!

  • Microsoft HoloLens: مایکروسافت هولولنز
واقعیت ترکیبی

بیشتر بخوانید: از Web 1.0 تا Web 3.0

مزایای MR

روی صفحه نمایش برنامه‌های مختلف MR از جمله شبیه‌سازی آموزش و ابزارهای طراحی نشان داده می‌شود.

جیمی: (با اشاره) MR خلاقیت و حل مسئله رو با اجازه دادن به کاربران برای دستکاری اشیاء مجازی در تنظیمات دنیای واقعی بهبود می‌بخشه.

سیندی: (با تایید) این برای کار گروهی خیلی مفیده!

شین: (با هیجان) می‌تونیم یه ارتش ربات بسازیم؟

جیمی: (با خنده) شاید بعدا شین!

جیمی به سمت مخاطبان برمی‌گردد.

جیمی: (با کنجکاوی) فکر می‌کنین MR چطور می‌تونه روش کار گروهی روی پروژه‌ها رو تغییر بده؟ تصور کنین که با دوستاتون روی یه تکلیف مدرسه از هر جای دنیا همکاری کنین! اما باید در مورد ملاحظات اخلاقی استفاده از MR هم فکر کنیم. چطور مطمئن بشیم که همه به این فناوری‌ها دسترسی دارن؟

مزایای MR

آینده با واقعیت توسعه‌یافته (XR)

آزمایشگاه به یک شهر آینده‌نگر پر از نمایشگرهای هولوگرافیک و عناصر تعاملی تبدیل می‌شود.

جیمی: (با افتخار) حالا بیاین در مورد واقعیت توسعه‌یافته صحبت کنیم! XR اصطلاح کلی‌ای است که VR، AR و MR رو پوشش می‌ده. آینده فناوری فراگیر رو نمایندگی می‌کنه!

سیندی: (با کنجکاوی) آینده برای XR چی در نظر گرفته؟

جیمی: (با توضیح دادن) XR امکانات بی‌نهایتی داره! می‌تونه روش یادگیری، کار و بازی کردن ما رو تغییر بده. تصور کنین که تو یه کلاس مجازی شرکت کنین یا با همکاراتون در یه محیط واقعیت ترکیبی همکاری کنین. با این حال، باید چالش‌هایی مثل دسترسی و شکاف دیجیتال رو هم در نظر بگیریم که می‌تونن محدود کنن کی می‌تونه از این فناوری‌ها بهره‌مند بشه. نگرانی‌هایی هم در مورد حریم خصوصی و احتمال اعتیاد به تجربیات فراگیر وجود داره.

جیمی دوباره به سمت مخاطبان برمی‌گردد.

جیمی: (با تفکر) فکر می‌کنین چیکار می‌تونیم بکنیم تا XR برای همه قابل دسترسی‌تر بشه؟ چطور می‌تونیم مطمئن بشیم که از این فناوری‌ها به صورت مسئولانه استفاده میشه؟

  • Digital Divide: شکاف دیجیتال
مزایای XR

بیشتر بخوانید: تکنولوژی در تونل زمان

مزایای XR

روی صفحه نمایش مونتاژی از کاربردهای XR در صنایع مختلف مثل مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و سرگرمی نمایش داده می‌شود.

جیمی: (با اشاره) مزایای XR شامل تعامل بیشتر، بهبود نتایج یادگیری و افزایش دسترسی میشه. همچنین می‌تونه صنایع رو با فراهم کردن راه‌های جدید برای ارتباط و همکاری متحول کنه.

کارل: (با تفکر) پس اینجوری می‌شه که انگار آدم سوپر قدرت داره تو زندگی واقعی؟

جیمی: (با لبخند) دقیقا! فناوری‌های XR واقعیت ما رو بهبود می‌بخشن و تجربه‌ها رو جذاب‌تر و تعاملی‌تر می‌کنن.

عینک و هدست مجازی

ادامه ماجراجویی

گروه دوباره در آزمایشگاه جمع می‌شوند و در مورد ماجراجویی‌شان فکر می‌کنند.

جیمی: (با تفکر) امروز دنیای جذاب XR، VR، AR و MR رو کشف کردیم. هر کدوم از این فناوری‌ها تجربه‌ها و کاربردهای منحصر به فردی داره.

سیندی: (با تایید) می‌تونم ببینم که چطور می‌تونن روش یادگیری، بازی کردن و تعامل ما رو تغییر بدن.

شین: (با هیجان) نمی‌تونم صبر کنم تا به اولترا لرد درباره این موضوع بگم!

کارل: (با خنده) فقط تا وقتی که تنقلات باشه!

جیمی: (با خنده) آینده با این فناوری‌ها درخشانه. کی می‌دونه چه تجربه‌های شگفت‌انگیزی منتظر ماست؟

جیمی نوترون به دنبال 4 واقعیت‌: AR، VR، XR و MR را به خاطر بسپارید

نتیجه‌گیری و بازتاب

صفحه نمایش به رنگ سیاه محو می‌شود و پیام نهایی ظاهر می‌شود: “آینده را با XR، VR، AR و MR کشف کنید!” جیمی و دوستانش با هم خداحافظی می‌کنند و شما را برای یادگیری بیشتر درباره این فناوری‌های هیجان‌انگیز الهام می‌بخشند.

جیمی: (با هیجان) و یادتون باشه، می‌تونین سفرتون به دنیای XR رو امروز شروع کنین! وبسایت‌هایی مثل Oculus، مایکروسافت یا حتی اپلیکیشن‌های AR روی گوشی هوشمندتون دانلود و چک کنین. حتی می‌تونین از رویدادهای تکنولوژی محلی یا موزه‌هایی که این فناوری‌های شگفت‌انگیز رو نمایش می‌دن دیدن کنین. کی می‌دونه چی ممکنه کشف کنین؟

فناوری‌های XR به سرعت در حال تکامل هستند و پتانسیل تغییر نحوه کار، یادگیری و تعامل ما با دنیای اطراف را دارند. با درک انواع مختلف XR و کاربردهای آن‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند از این فناوری‌ها برای کسب مزیت رقابتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده کنند.

واقعیت گسترده یا XR یک اصطلاح کلی است که شامل واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) می‌شود.

واقعیت مجازی (VR) یک محیط سه‌بعدی کاملاً فراگیر است که توسط کامپیوتر تولید شده و فرد می‌تواند آن را کاوش و با آن تعامل داشته باشد. VR جایگزین کامل محیط دنیای واقعی کاربر با یک محیط شبیه‌سازی شده می‌شود.

واقعیت افزوده (AR) یک تجربه تعاملی است که محیط دنیای واقعی را با اطلاعات ادراکی تولید شده توسط کامپیوتر تقویت می‌کند. AR محتوای دیجیتالی مانند تصاویر، متن یا مدل‌های سه‌بعدی را روی دنیای فیزیکی قرار می‌دهد و یک واقعیت ترکیبی ایجاد می‌کند.

واقعیت ترکیبی (MR) ادغام دنیای واقعی و مجازی برای تولید محیط‌های جدیدی است که در آن اشیاء فیزیکی و دیجیتال همزیستی و در زمان واقعی با هم تعامل دارند. MR واقعیت مجازی را به دنیای واقعی گسترش می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا اشیاء سه‌بعدی را روی محیط واقعی قرار دهند.

فناوری‌های XR طیف گسترده‌ای از کاربردها را در صنایع مختلف دارند:

  • مراقبت‌های بهداشتی: تجسم مراحل پزشکی، بهبود آموزش برای جراحان، تأمین تسکین درد از طریق تجربیات VR
  • تولید: امکان‌پذیر کردن تجسم و تعامل کارگران با مدل‌های دیجیتال، بهبود همکاری و بهره‌وری
  • خرده‌فروشی: ارائه نمایش‌های تعاملی محصول، اجازه دادن به مشتریان برای امتحان مجازی محصولات
  • آموزش: ایجاد تجربیات یادگیری فراگیر، اجازه دادن به دانش‌آموزان برای کاوش در محیط‌های مجازی

پاسخ ساده‌ای برای این سوال که کدام بهتر است، VR یا AR، وجود ندارد. هر دو فناوری نقاط قوت و کاربردهای منحصر به فردی دارند. عوامل قابل‌توجه شامل هزینه، دسترسی و مورد استفاده خاص است. بهترین انتخاب به اهداف و نیازهای پروژه بستگی دارد.

متاورس به همگرایی واقعیت‌های مجازی، افزوده و فیزیکی به یک فضای مشترک مجازی واحد اشاره دارد. تصور می‌شود که متاورس تکرار آینده اینترنت باشد که امکان اتصال اجتماعی بهتر، همکاری از راه دور و فرصت‌های جدید برای تجارت و سرگرمی را فراهم می‌کند.

کسب‌وکارها می‌توانند از فناوری‌های XR به روش‌های مختلف برای بهبود عملیات و تجربه مشتری استفاده کنند:

  • بهبود بهره‌وری از طریق ابزارهای آموزشی و همکاری فراگیر
  • کاهش هزینه‌ها با امکان‌پذیر کردن کار از راه دور و حذف نیاز به نمونه‌های فیزیکی
  • تقویت بازاریابی و فروش از طریق نمایش‌های تعاملی محصول و نمایشگاه‌های مجازی
  • ارائه تجربیات منحصر به فرد مشتری که تعامل و وفاداری را افزایش می‌دهد

کسب‌وکارها از فناوری‌های XR برای بهبود آموزش، افزایش تعامل مشتری و ساده‌سازی عملیات استفاده می‌کنند. برای مثال:

  • آموزش: XR محیط‌های ایمنی را برای تمرین مهارت‌های کارکنان بدون عواقب دنیای واقعی فراهم می‌کند و منجر به حفظ دانش و عملکرد بهتر می‌شود.

  • همکاری: XR با امکان تعامل تیم‌ها با مدل‌های سه‌بعدی و شبیه‌سازی‌ها، همکاری از راه دور را تسهیل می‌کند و نتایج پروژه را بهبود می‌بخشد.

  • بازاریابی: برندها از AR و VR برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی جذاب استفاده می‌کنند که به مشتریان امکان می‌دهد با محصولات به روش‌های نوآورانه‌ای تعامل داشته باشند و فروش و وفاداری به برند را افزایش دهند.

به طور خلاصه، هدست VR شما را به یک دنیای کاملاً جدید می‌برد، در حالی که عینک AR دنیای واقعی شما را با عناصر مجازی غنی می‌کند.

مثال:

  • هدست VR: شما می‌توانید با استفاده از هدست VR، خود را در یک بازی ویدیویی غرق کرده و به عنوان یک شخصیت بازی کنید.
  • عینک AR: می‌توانید از عینک AR برای دیدن دستورالعمل‌های تعمیر یک دستگاه در حالی که به آن نگاه می‌کنید استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *