اگر به دنبال راه اندازی سایت برای کسب و کار خود هستید و با مراحل و اصطلاحات آن آشنایی ندارید در ادامه ی این مطلب همراه ما باشید. راه اندازی یک وب سایت برای کسب و کار شخصی، گامی بزرگ در جهت رشد و توسعه آن است.

با راه اندازی سایت، کسب و کار شما به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، در دسترس مشتریان بالقوه قرار می‌گیرد و محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین می‌برد. همچنین، یک وب سایت به شما امکان می‌دهد تا برند خود را تقویت کنید، محصولات و خدماتتان را به طور موثرتر معرفی کنید و با مشتریان ارتباط مستقیم برقرار نمایید. علاوه بر این، یک سایت حرفه‌ای به اعتماد مشتریان به کسب و کار شما افزوده و به شما کمک می‌کند تا در بازار رقابتی امروز، جایگاه بهتری کسب کنید.

قبل از شروع به راه اندازی سایت باید به دو نکته ی مهم توجه کنید.تعیین هدف و مخاطب:

  • هدف سایت: قبل از هر کاری، هدف خود از راه اندازی سایت را مشخص کنید. آیا می‌خواهید اطلاعاتی را ارائه دهید، محصولی را بفروشید، یا خدماتی را ارائه کنید؟
  • مخاطب هدف: شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا محتوای سایت، طراحی و زبان آن را متناسب با نیازهای آن‌ها تنظیم کنید.

بعد از این اولین مرحله راه اندازی سایت انتخاب نام دامنه (domain) می باشد. دامنه سایت همان آدرس اینترنتی منحصر به فردی است که کاربران برای دسترسی به وب‌سایت شما در مرورگر تایپ می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، دامنه مانند آدرس خانه شما در دنیای آنلاین است. با داشتن یک دامنه، کسب‌وکار شما هویت آنلاین پیدا می‌کند و مشتریان به راحتی می‌توانند شما را در فضای وب پیدا کنند. انتخاب یک دامنه مناسب، کوتاه، مرتبط با کسب‌وکار و به یاد ماندنی، تاثیر بسزایی در موفقیت سایت شما دارد. پسوندهای مختلفی برای دامنه‌ها وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. مثلاً پسوند ir برای سایت‌های ایرانی مناسب‌تر است.

درباره ی 40 فرصت شغلی دیجیتال بیشتر بخوانید

2. انتخاب نام دامنه:

  • نام مناسب: نام دامنه باید کوتاه، جذاب، مرتبط با موضوع سایت و به راحتی به خاطر سپرده شود.
  • انتخاب پسوند: پسوندهای رایج مانند com، ir، net و … را می‌توانید انتخاب کنید. پسوند ir برای سایت‌های ایرانی مناسب‌تر است.
  • بررسی در دسترس بودن: قبل از ثبت، بررسی کنید که نام دامنه مورد نظر شما قبلاً ثبت نشده باشد.

3. خرید هاست:

هاست یا میزبانی وب، فضایی است که فایل‌های وب‌سایت شما در آن ذخیره می‌شود تا کاربران بتوانند با وارد کردن آدرس دامنه سایت شما، به آن دسترسی پیدا کنند. به عبارت ساده‌تر، هاست همان خانه‌ای است که فایل‌های وب‌سایت شما در آن نگهداری می‌شود. وقتی کاربری آدرس سایت شما را در مرورگر تایپ می‌کند، کامپیوترهای قدرتمندی که به عنوان سرور شناخته می‌شوند، فایل‌های مورد نیاز را از هاست شما دریافت کرده و در مرورگر کاربر نمایش می‌دهند. انتخاب یک هاست مناسب با توجه به حجم ترافیک سایت، نوع وب‌سایت و نیازهای شما بسیار مهم است.

  • انتخاب شرکت هاستینگ: شرکت‌های هاستینگ متعددی در ایران وجود دارند. هنگام انتخاب، به مواردی مانند فضای دیسک، پهنای باند، امکانات اضافی و پشتیبانی مشتری توجه کنید.
  • انتخاب نوع هاست: بسته به نیاز سایت خود می‌توانید هاست اشتراکی، VPS یا سرور اختصاصی را انتخاب کنید.
  • نصب وردپرس (یا سایر CMS): اکثر سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس ساخته می‌شوند. وردپرس به دلیل سادگی استفاده و امکانات گسترده، یکی از محبوب‌ترین CMSها است.

4. طراحی سایت:

حال که دامنه و هاست خود را انتخاب کرده اید. به نوعی انگار مغازه خود را باز کرده اید اما هنوز دکور و ویترینی برای آن قرار نداده اید. قالب سایت به نوعی دکور و ویترین فروشگاه شماست. و بسته به اینکه چه نوع سایتی راه اندازی کرده اید باید قالب (پوسته) مناسب آن را نیز انتخاب کنید.

  • قالب آماده یا طراحی سفارشی: می‌توانید از قالب‌های آماده وردپرس استفاده کنید یا برای داشتن یک طراحی منحصر به فرد، سایت خود را به صورت سفارشی طراحی کنید.
  • ساختار سایت: ساختار سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • طراحی گرافیکی: طراحی گرافیکی سایت باید با توجه به هویت برند شما و سلیقه مخاطبان انجام شود.
قالب سایت

میخوای درباره رازهای رتبه سایت بیشتر بدونی؟ پس اینجا کلیک کن

5. تولید محتوا:

محتوای سایت با توجه به نوع سایت متفاوت است. محتوا میتواند محصول فیزیکی، محصول دانلودی و یا حتی متن و خبر باشد. در هر صورت تولید و ارائه محتوای با کیفیت لازمه ی موفقیت و پیشرفت کسب و کار اینترنتی شما می‌باشد. پس دو نکته ی زیر را فراموش نکنید:

  • محتوای با کیفیت: تولید محتوای با کیفیت و مفید برای کاربران، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک سایت است.
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO): استفاده از کلمات کلیدی مناسب، ساختاردهی صحیح محتوا و لینک‌سازی داخلی و خارجی به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند.

دوست داری درباره انواع مختلف سئو بیشتر بدونی؟ پس اینجا کلیک کن

6. امنیت لازم در راه اندازی سایت:

بله در این زمینه نیز سایت همانند یک مغازه یا فروشگاه نیازمند امنیت است و رعایت نکات مهم در زمینه راه اندازی سایت از اصول ابتدایی کسب و کار اینترنتی شما می‌باشد.

  • بروزرسانی‌های امنیتی: به طور مرتب نسخه‌های جدید وردپرس و افزونه‌های آن را نصب کنید تا از آسیب‌پذیری‌ها جلوگیری شود.
  • استفاده از افزونه‌های امنیتی: نصب افزونه‌های امنیتی مانند افزونه‌های ضد هک و فایروال به افزایش امنیت سایت کمک می‌کند.
  • رمزهای عبور قوی: از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای دسترسی به پنل مدیریت و دیتابیس سایت استفاده کنید.

7. تست و راه‌ اندازی سایت:

  • تست کامل سایت: قبل از راه‌اندازی، سایت را به طور کامل تست کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • ثبت در گوگل سرچ کنسول: ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به گوگل کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر شناسایی و ایندکس کند.

نکات مهم دیگر:

  • مقررات و قوانین: قبل از راه اندازی سایت با قوانین و مقررات مربوط به فعالیت آنلاین در ایران آشنا شوید.
  • مجوز کسب و کار: در صورتی که قصد فروش محصولات یا خدمات آنلاین را دارید، ممکن است نیاز به اخذ مجوزهای لازم داشته باشید.
  • پشتیبانی: انتخاب یک شرکت هاستینگ با پشتیبانی قوی، به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت رفع شود.

در صورتی که برایتان این سوال پیش آمده که آیا شما نیز میتوانید به تنهایی سایت خود را راه اندازی کنید یا خیر پاسخ به این سوال شما مثبت است. شما نیز میتوانید با رعایت نکات مهم و گام به گام به راه اندازی سایت بپردازید. اما در صورتی که وقت کافی برای انجام این کار را ندارید میتوانید. با مشاوران ما تماس بگیرید و از راهنماییهای آنها استفاده کنید.

شماره تماس: 09116648824

Shares:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *