برای سال‌ها، ایلان ماسک در مورد Dojo — ابررایانه‌ای هوش مصنوعی که قرار است به هسته اصلی اهداف هوش مصنوعی تسلا تبدیل شود، صحبت کرده است. این مسئله به اندازه‌ای برای ماسک اهمیت دارد که به تازگی گفته است تیم هوش مصنوعی شرکت قرار است روی Dojo «دوبرابر شود» تا تسلا آماده معرفی رباتاکسی خود در اکتبر شود.

اما دقیقاً Dojo چیست و چرا برای استراتژی بلندمدت تسلا این‌قدر حیاتی است؟

Dojo چیست؟

Dojo ابررایانه‌ای است که به طور اختصاصی توسط تسلا ساخته شده تا شبکه‌های عصبی «رانندگی خودکار کامل» (FSD) خود را آموزش دهد. تقویت Dojo با هدف تسلا برای رسیدن به رانندگی کاملاً خودکار و معرفی رباتاکسی به بازار همراه است. FSD که در حال حاضر روی حدود ۲ میلیون خودروی تسلا نصب شده است، می‌تواند برخی از وظایف رانندگی خودکار را انجام دهد، اما هنوز نیاز به حضور یک انسان در پشت فرمان دارد.

تسلا رونمایی از رباتاکسی خود که قرار بود در آگوست انجام شود را به اکتبر موکول کرد، اما گفته‌های عمومی ماسک و اطلاعات منابع داخلی تسلا نشان می‌دهد که هدف رسیدن به خودران بودن از بین نرفته است.

Dojo: ابررایانه انقلابی تسلا برای تحقق رانندگی خودکار

پیشینه Dojo

ماسک نمی‌خواهد تسلا فقط یک خودروساز یا حتی عرضه‌کننده پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی باشد. او می‌خواهد تسلا به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل شود که توانسته کد خودران شدن خودروها را با تقلید از ادراک انسانی بشکند.

بیشتر شرکت‌هایی که در حال ساخت فناوری خودروهای خودران هستند به ترکیبی از حسگرها مانند لیدار، رادار و دوربین‌ها و همچنین نقشه‌های با وضوح بالا برای محلی‌سازی خودرو وابسته هستند. اما تسلا معتقد است که می‌تواند با تکیه بر دوربین‌ها برای ثبت داده‌های بصری و سپس استفاده از شبکه‌های عصبی پیشرفته برای پردازش این داده‌ها و تصمیم‌گیری سریع درباره رفتار خودرو، به رانندگی کاملاً خودکار برسد.

به گفته آندری کرباتی، رئیس سابق هوش مصنوعی تسلا، شرکت اساساً در حال تلاش برای ساخت «یک حیوان مصنوعی از پایه» است. (ماسک از سال ۲۰۱۹ به طور غیررسمی درباره Dojo صحبت می‌کرد، اما تسلا به طور رسمی آن را در روز هوش مصنوعی خود معرفی کرد.)

dojo

Dojo در مقابل رقبا

شرکت‌هایی مانند Waymo از آلفابت با استفاده از حسگرهای سنتی و رویکرد یادگیری ماشین، خودروهای خودران سطح ۴ را به بازار عرضه کرده‌اند که به گفته SAE، این سیستم‌ها می‌توانند بدون نیاز به مداخله انسانی تحت شرایط خاص خود برانند. تسلا هنوز نتوانسته است سیستمی تولید کند که نیازی به حضور انسان در پشت فرمان نداشته باشد.

تقریباً ۱.۸ میلیون نفر به قیمت گزاف اشتراک FSD تسلا، که در حال حاضر ۸۰۰۰ دلار هزینه دارد و گاهی تا ۱۵۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده، پرداخت کرده‌اند. ایده این است که نرم‌افزار هوش مصنوعی آموزش دیده توسط Dojo در نهایت از طریق به‌روزرسانی‌های بی‌سیم به مشتریان تسلا ارائه خواهد شد.

چیپ‌های D1 و معماری Dojo

تسلا به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده که برای پردازش داده‌های بصری و شبیه‌سازی‌های گسترده نیاز به قدرت پردازش فوق‌العاده‌ای دارد. Dojo به این دلیل طراحی شده است که به عنوان یک زمین تمرین برای هوش مصنوعی، به ویژه FSD، عمل کند.

چیپ‌های D1 تسلا که به طور اختصاصی برای بارهای کاری هوش مصنوعی بهینه شده‌اند، بخش اصلی برنامه سخت‌افزار سفارشی تسلا را تشکیل می‌دهند. این چیپ‌ها توسط شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) با استفاده از فرآیند نیمه‌رسانا ۷ نانومتری تولید می‌شوند و وعده داده شده‌اند که قدرتمند و کارآمد باشند.

dojo

چرا تسلا به یک ابررایانه نیاز دارد؟

تسلا با رویکرد دیداری خود به این نتیجه رسیده است که برای پردازش داده‌های ویدیویی جمع‌آوری شده از خودروهایش در سطح جهانی و اجرای میلیون‌ها شبیه‌سازی برای آموزش مدل‌هایش نیاز به قدرت پردازش فوق‌العاده‌ای دارد. برای این منظور، تسلا امیدوار است که با ایجاد سخت‌افزار سفارشی، توان پردازش و پهنای باند را افزایش دهد و تأخیرها را کاهش دهد.

آینده Dojo و تأثیر آن بر تسلا

تسلا امیدوار است که با تسلط بر تولید چیپ‌های خود، بتواند به سرعت قدرت پردازش زیادی را به برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی اضافه کند و به این ترتیب، وابستگی به چیپ‌های گران‌قیمت Nvidia را کاهش دهد. ماسک پیش‌بینی کرده است که Dojo می‌تواند ۵۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار تسلا اضافه کند و درآمدهای جدیدی را از رباتاکسی‌ها و خدمات نرم‌افزاری به همراه داشته باشد.

نتیجه‌گیری

Dojo به عنوان یک شرط‌بندی پرخطر برای تسلا محسوب می‌شود، اما می‌تواند سودهای کلانی برای شرکت به همراه داشته باشد. با توسعه بیشتر این ابررایانه و بهبود چیپ‌های D1، تسلا امیدوار است که به اهداف بلندمدت خود در زمینه خودران شدن خودروها و ایجاد مدل‌های تجاری جدید دست یابد.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله کامل را در TechCrunch مطالعه کنید.

حتما از وب‌سایت ما به جهت آگاهی بیشتر در زمینه‌های مختلف دیدن بفرمایید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *