به گزارش تیم تحریریه آگاهی بخش: جشنواره معتبر سینما آی (Cinema Eye Honors) که هرساله در نیویورک برگزار میشود، بار دیگر با معرفی برترین آثار مستند سال، توجه اهالی سینما و منتقدان را به خود جلب کرد. در این دوره، مستند هیچ سرزمین دیگر (No Other Land) توانست با کسب عنوان بهترین فیلم بلند، به عنوان ستاره بیچون و چرای مراسم بدرخشد. این مستند که حاصل تلاش مشترک دو فیلمساز اسرائیلی و دو فیلمساز فلسطینی طی پنج سال اخیر و در بحبوحه درگیریهای غزه ساخته شده، نه تنها در این جشنواره، بلکه در جوایز مستند IDA نیز توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند.
مستند هیچ سرزمین دیگر: روایتی از درد و امید در دل منازعه
مستند هیچ سرزمین دیگر با کارگردانی مشترک یووال آبراهام، باسل ادرا، حمدان بلال و ریچل زور، روایتی تکاندهنده و عمیق از زندگی در مناطق درگیر جنگ را به تصویر میکشد. این فیلم با نگاهی انسانی و بدون جانبداری، تلاش میکند تا صدای مردم ساکن در این مناطق را به گوش جهانیان برساند. مستند هیچ سرزمین دیگر نه تنها یک مستند جنگی، بلکه اثری است در ستایش صلح و همدلی که میتواند مخاطب را به تفکر وادارد. درخشش این فیلم در جشنواره سینما آی، نشان از اهمیت پرداختن به مسائل مهم اجتماعی در قالب آثار هنری دارد.
نگاهی به سایر برگزیدگان جشنواره
در کنار درخشش مستند هیچ سرزمین دیگر، دیگر آثار مستند نیز در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. جنگ چینی(Porcelain War) توانست جایزه انتخاب مخاطب را به دست آورد و نشان داد که مخاطبان نیز با دقت و حساسیت به تماشای آثار مستند مینشینند. داهومی(Dahomey) به کارگردانی ماتی دیوپ، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. همچنین، اتحادیه(Union) جایزه بهترین تهیهکنندگی را به خانه برد.
درخشش در بخشهای فنی و هنری
علاوه بر جوایز اصلی، جشنواره سینما آی به بخشهای فنی و هنری نیز توجه ویژهای داشت. در این بخشها، فیلمهای انو(Eno) به دلیل طراحی بصری، موسیقی متن یک کودتا (Soundtrack to a Coup d’Etat) به دلیل تدوین و طراحی صدا، نیشکر(Sugarcane) به خاطر فیلمبرداری، و زندگی خارقالعاده ایبلین (The Remarkable Life of Ibelin) برای موسیقی متن برتر تقدیر شدند. این جوایز نشان میدهد که جشنواره سینما آی به تمام جنبههای ساخت یک فیلم مستند ارزش قائل است و کیفیت فنی را به اندازه محتوا در نظر میگیرد.
بخوانید: مستند “تکه به تکه”: نگاهی به زندگی فارل از دل قطعات رنگارنگ!
f
سینما آی: معیاری برای برترین مستندهای سال
جشنواره سینما آی از سال 2007 در نیویورک تأسیس شده و در طول 17 سال گذشته، به یکی از معتبرترین جوایز مستندسازی در جهان تبدیل شده است. در حالی که برندگان این جشنواره تنها 4 بار با برندگان اسکار بهترین فیلم مستند همخوانی داشتهاند، اما در اغلب سالها، نامزدهای اسکار مستند بلند از میان برگزیدگان سینما آی انتخاب شدهاند. این امر نشان دهنده تاثیرگذاری و اهمیت این جشنواره در دنیای مستندسازی است. بسیاری از برندگان این دوره، از جمله مستند هیچ سرزمین دیگر، در فهرست 15 فیلم کوتاه اسکار مستند نیز قرار گرفتهاند که خود گویای کیفیت بالای آثار منتخب جشنواره است.
بررسی دقیق تر برندگان و دستاوردها
در ادامه نگاهی دقیق تر به برندگان و دستاوردهایشان می اندازیم:
- مستند بلند: مستند هیچ سرزمین دیگر با کارگردانی مشترک یووال آبراهام، باسل ادرا، حمدان بلال و ریچل زور که روایتی تکان دهنده از فلسطین و اسرائیل را به تصویر کشیده است.
- بهترین کارگردانی: ماتی دیوپ برای مستند داهومی
- بهترین تهیه کنندگی: مارس ورون و سامانتا کرلی برای اتحادیه
- بهترین تدوین: ریک چاوبت برای موسیقی متن یک کودتا
- بهترین فیلمبرداری: کریستوفر لا مارکا و امیلی کسی برای نیشکر
- بهترین موسیقی متن: اونو هلمرسون برای زندگی خارق العاده ایبلین
- بهترین طراحی صدا: رانکو پاوکوویچ و الک بونیچ گوس برای موسیقی متن یک کودتا
- بهترین طراحی بصری: برندن داوز برای انو
- بهترین فیلم اول: مستند هیچ سرزمین دیگر
- جایزه انتخاب مخاطبان: جنگ چینی
بخش کوتاه و سایر بخش های جشنواره
در بخش فیلمهای کوتاه نیز حادثه (Incident) به کارگردانی بیل موریسون توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کند. همچنین، در بخش غیرقابل فراموشی ها (Unforgettables)، شوری ایتو برای دفترچه خاطرات سیاه، برایان انو برای انو، لهاکپا شرپا برای ملکه کوهستان: قله های لهاکپا شرپا، باسل ادرا و یووال آبراهام برای مستند هیچ سرزمین دیگر، پاتریس جتر برای پاتریس: فیلم، جنا ماروین برای ملکه، کریس اسمالز برای اتحادیه و هارپر استیل برای ویل و هارپر مورد تقدیر قرار گرفتند.
جشنواره سینما آی همچنین در بخشهای کانون توجه، ناهمگون، فیلم پخششده، سریال غیرداستانی، سریال گلچین و تدوین پخش شده و فیلمبرداری پخش شده نیز جوایزی را اهدا کرد که نشان دهنده گستردگی و تنوع آثار مستند در سال جاری است. از جمله برندگان این بخش می توان به برف سیاه (Black Snow) به کارگردانی آلینا سیمون، هنگ هایی از گودال (Songs from the Hole) به کارگردانی کونتسا گیلز، نمایشنامه برده (Slave Play. Not a Movie. A Play.) به کارگردانی جرمی او. هریس، بازاریاب تلفنی (Telemarketers) به کارگردانی آدام بالا لو و سم لیپمن استرن، چگونه با جان ویلسون فصل 3 (How To with John Wilson Season 3)، دختران ایالتی (Girls State) و رنسانس (Ren Faire) اشاره کرد.
بخوانید: مستند جنگ جهانی دوم: 10 مستند برتر درباره جنگ جهانی دوم که باید تماشا کنید
نگاهی به آینده سینمای مستند
جوایز سینما آی همواره معیاری برای سنجش کیفیت و نوآوری در سینمای مستند بوده است. با توجه به درخشش مستندهایی چون مستند هیچ سرزمین دیگر در این دوره، میتوان امیدوار بود که سینمای مستند در سالهای آینده نیز شاهد آثار درخشان و تاثیرگذاری باشد. فیلمهای مستند با پرداختن به مسائل مهم اجتماعی و سیاسی و به تصویر کشیدن زندگی واقعی انسان ها، میتوانند نقش مهمی در آگاهیبخشی و ایجاد تغییر در جامعه ایفا کنند.
جمع بندی
جشنواره سینما آی 2024، با معرفی برترین آثار مستند سال، بار دیگر ثابت کرد که سینمای مستند همچنان زنده و پویا است. مستند هیچ سرزمین دیگر با کسب جایزه بهترین فیلم بلند، به عنوان نمادی از قدرت سینما در روایت داستانهای واقعی و الهامبخش، مورد تحسین قرار گرفت. این جشنواره با حمایت از آثار مستند خلاقانه و نوآورانه، به ارتقای این هنر و همچنین آگاهیبخشی به جامعه کمک میکند.
در حالی که فیلم «شماره ۲۴: نروژی جنگ جهانی دوم» با تمرکز بر مقاومت نروژ در برابر نازیها در طول جنگ جهانی دوم، مستندی تاثیرگذار از تلاشهای شجاعانه افراد در برابر ظلم بود، مستند هیچ سرزمین دیگر دریچهای به سوی مقاومت در زمانهای دیگر، با زمینهای متفاوت، اما با همان روحیه پایداری و ایستادگی در برابر بیعدالتی است.
در حالی که فیلم اول به روایت داستانهای شخصی و گروهی از نروژیهای جنگیده در برابر اشغال نازیها میپردازد، مستند دوم ما را به سفری به سرزمینهای دیگر میبرد، جایی که مقاومت به شکلی دیگر، اما با همان عزم و اراده، جریان دارد. این دو فیلم، هر دو، گواهی بر قدرت اراده انسانی در برابر فشار و خشونت هستند، با این تفاوت که یکی ریشهدار در تاریخ است و دیگری معاصر، اما هر دو یادآور این هستند که مقاومت، پدیدهای جهانشمول و همیشگی است.
منبع: thewrap
l